Pages

Tuesday, August 25, 2015

M.E.D.T.E.C.H

Amaran: This is going to be a very long post. Well, I know, nobody cares. Haha. 

Aku rasa aku tak pernah bercerita panjang lebar tentang MEDTECH kat dalam blog ni. Tapi dalam post ni, aku nak cerita. Tak lah semuanya tapi sebahagian besarnya. Kalau aku cukup rajin. Haha. Aku masuk kelab ni waktu February 2012. Direkrut oleh Arai. (That we later found out yang kitorang satu-satunya batch yang direkrut atas talian bukannya interview. Dalam erti kata lain, recruitment haram. Hahaha.). Aku jatuh minat dengan MEDTECH waktu MAS and of course during Media Briefing. Waktu tu yang jadi presenter Acap dengan Afnan.

Aku start aktif dalam MEDTECH tak lama lepas rekrut. Kot. Tapi time tu takde la tunjuk perangai tak semegah main redah ke apa. Innocent gitu. Tak caya tanya senior-senior time tu. Lol. Aku start dengan join KakiPhoto, Design Class lepas tu buat coverage MTB Jamboree. That was the first event coverage I've ever done. Sports lak tu. Tapi best, pengalaman baru. Time tu aku ikut Kak Nina. Kak Nina sangat baik, sangat penyabar nak ajar. Aku ni bebal sikit ye harap maklum.

Hye Icha, ingat tak masa ni? Cerita bangun pagi buta lepas tu kena naik kereta dengan Amir ngan Celat.

Lepas daripada tu, aku join MAS May 2012. Time tu, malu-malu lagi. Sebab time tu yang paling muda aku, Mia and Syakirah. Aku bukan nak perasan like seriously, tapi sebab kitorang je yang baru, perhatian tu lebih la sikit. Bila perhatian tu lebih, maka banyaklah lagi komen pedas. Time tu aku buat video You Raise Me Up. Aku ingat lagi komen Azrul sampai sekarang "Tak best lah. Buat balik." Nasib baiklah aku ni bangsa tak cepat terasa tapi yang tu menusuk dia sampai ke lubuk hati paling dalam. Peh peh peh. Gitu. Tapi time tu Faiz dengan Raimi ada nearby, dorang acah-acah cool down kan sikit lah. Haha.

My very first IMF shooting.

Hye Mia! Ingat tak ni? This is soooo old already.

Azrul, one of the senior paling aku respect.

Zharif-Usop-Yus. Usop, aku rindu kau, takde ko kitorang takde abang yang nak layan kitorang dah :'( Yus, all the best internship!

Kemudian, aku kena jadi secretary untuk MEDTECH Appreciation Night 2012. Aku buat je keje aku. Time tu Ipin Project Manager. Ya Allah, bekerja dengan mamat tu, kesabaran kena setinggi gunung. Kalau tak memang sama ada ko rasa nak quit ataupun ko rasa nak bagi flying kick sedas kat dia. Alhamdulillah, past through that dengan bantuan committee lain and HICOM time tu. And boleh kata event tu berjaya lah jugak. Kot.
My very first App Night. MEDTECH App Night 2012.
The organizing committee.
 Lepas je daripada App Night tu ada AGM. Aku lepak-lepak je lah sebab aku muda lagi mana lah tau mende pape. Baru Foundation 2nd Sem. Sekali ada dapat message, tawaran untuk bertanding jawatan SU 2. I was like, what on earth...... Aku takde apa-apa basic in management. Leadership pun time sekolah ada lah sikit. But it was nothing like this. MEDTECH is an establish club in UTP. Amanah sangat berat, I tell ya. Fikir punya fikir, tanya Kak Aishah itu ini, aku buat decision, okay aku try. Dalam otak aku, takkan adanya yang nak undi aku. Aku baru je lagi dalam MEDTECH ni. Oh boy, I was never so wrong. Haha. Sampai sekarang aku tak faham kenapa orang undi aku.

HICOM 2012/2013. Tapi tak lengkap. Aku tak jumpa gambar time AGM hahaha.
Masa aku jadi SU 2 lah aku tahu segala inside and out pasal MEDTECH. Rentak MEDTECH macam mana. Apa masalah, apa progress. Dah namanya SU. Kalau tak tahu memang mintak penampar. Aku kerja bawah banyak bos. (Faris, Lobot, Ipin, Azril) dan aku sangat bersyukur sebab aku ada Kak Tirah sebagai partner SU aku. Kak Tirah banyak tolong aku. Dengan bos-bos yang semua kaki buli tu pun aku banyak belajar. Daripada zero sampailah documentation jadi mainan aku. Bukan pasal documentation je, yang penting pasal jadi HICOM ni is ko ada orang-orang bawah yang ko kena jaga. Ko kena plan macam mana nak develop. Macam-macam. Pening kepala weyh buat semua benda ni. Tak tipu. Ada satu tahap yang aku rasa aku nak tinggal semua. Tapi tak boleh sebab aku dah sayang. Aku beruntung dan sangat bersyukur sebab rakan-rakan HICOM time aku dah faham perangai sorang-sorang. Agak-agak stress, tak boleh nak carry, mintak rehat. Nasib baik jugak ada Emzek. We used to have a lot of fruitful discussion session. Remember? Sorry dah tak buat benda tu dengan ko sekarang. Lepas je aku turun, aku jadi committee biasa. Jadi committee biasa ni syok. Keje boleh enjoy suka-suka. Hahaha. Takde stress jiwa raga apa semua.

Suasana dalam MEDTECH
Nak bercerita tentang suasana MEDTECH yang dah banyak berubah sikit. Aku ni boleh kata batch transition. Cara ajar keras pernah kena, lembut pun ada. Waktu aku mula-mula masuk dulu, cara dia tegas. Ko buat silap, mengaku, kena marah lepas tu belajar dari kesilapan. IMPROVE. Aku suka je cara ni sebab aku memang jenis keras hati batu sikit. Jadi cara ni berkesan kat aku. And aku pun boleh terima je cara ni. Sekarang ni lain dah. Cara marah-marah ni tak boleh nak aplikasi sangat. Adik-adik banyak manja hahaha. Generation gap disitu. Tapi itu satu perubahan yang kita kena live with lah. Start ubah sikit-skit cara nak menegur. Cara nak mengajar. Cara nak manage. Semua lain.

Kenapa aku sayang MEDTECH?
Ada banyak sebab. Tapi sebab paling utama is, dorang family aku kat UTP ni. Aku bukan jenis boleh rapat dengan semua orang. Sampai ke hari ni aku masih awkward dengan sesetengah budak kelas aku. Tapi dengan budak MEDTECH aku boleh jadi diri aku sendiri dan dorang terima je seadanya. Kan kan kan? Lepas tu, time MAS lah paling nampak family sangat hahahaha. Lepak kat bilik jubah edit video sampai Subuh. Kejut budak-budak ni bangun Subuh walaupun ya Tuhan liat sungguh sekor-sekor nak bangun. Sampai aku rasa nak simbah air. Boleh kenal perangai sorang-sorang sebab tak mampu lahai kalau nak cover setiap masa pun. Dah berapa lama ha bertapa kat bilik jubah tu. Keluar sama-sama, makan sama-sama, bersukan sama-sama. Kalau takde dorang, aku memang keje bertapa kat bilik je lah tak buat apa-apa. Banyak lagi moment-moment best dengan dorang ni sampai tak mampu lah aku nak list.












Apa je yang aku belajar dalam MEDTECH?
Banyak. Management, secretarial skill, PR, communication, videography, photography. You name it.


Ucapan untuk senior-senior.
Akak-akak, abam-abam yang banyakkkk sangat mengajar sampai tak terkira ha, terima kasih. Seriously, sangat rindu zaman kitorang ni adik-adik and ada orang yang nak tegur kitorang kalau buat salah, ajar itu ini. Sekarang kitorang pulak yang ada adik-adik.

Ni je yang tinggal paling senior daripada kitorang sekarang ni. Haha.

Pesanan kat adik-adik. 
Adik-adik yang disayangi sekalian. Jaga MEDTECH elok-elok. Sayang MEDTECH. Improve MEDTECH. Banyak lagi yang boleh diimprove daripada keadaan sekarang. Mana yang korang rasa tak elok korang nampak pada kitorang, jangan diambil. Yang elok, ambil lah. Mohon maaf kalau ada silap dan salah, buat korang terasa hati apa semua.
Adik-adik 95. Korang, lepas ni korang yang kena jaga adik-adik. Tengok-tengokkan dorang. Tolong dorang. Ajar dorang. Kitorang tahu korang boleh bawak MEDTECH. Yakin dengan diri korang, team korang. Pada masa yang sama, jangan lupa bonding dengan adik-adik kala korang jaga bonding dengan team korang. Sayang korang hoi!

Sebab aku dah janji dengan kau Noks, nah ni ucapan: Ko lah adik paling overly attached ngan kitorang. Lol. Ko jaga diri elok-elok. Jangan nak emosi selalu sangat. Adik-adik tengokkan. Ko mungkin adik kitorang, tapi ko abang pada yang adik-adik. Jangan selalu main left group.. eyhh. Hahaha. Oke gurau. Good luck in your studies. Macam mana susah pun you have God to turn to. You have us, your maks maks kalau ko nak mengadu pun.  Jaga diri. Jaga study. Jaga MEDTECH oke.
Adik-adik 96. Hye korang! Korang ni sungguhlah banyak jenis perangai. Tapi korang banyak potential. Kembangkan potential korang tu. Belajar banyak-banyak. Dah boleh dah korang venture masuk management lak sikit-sikit. Korang ni serius adik-adik paling comel yang aku pernah jumpa. Hahahaha. Lepas ni korang pulak akan ada adik-adik, aku harap you guys know what you guys should do by then. Jaga team korang oke. Jangan ada yang main lari-lari.
 And lastly, Dear Jojos...

Kita dah banyak hadap pelbagai benda sama-sama. Serius aku bersyukur aku ada korang. Terima kasih untuk segala benda. Aku harap kita semua berjaya. Yang nak intern, happy internship. Yang nak balik dari intern, selamat menempuh final year. Yang final year sorang tu, all the best untuk masa kat UTP yang berbaki.


I LOVE YOU GUYS!!!!
Gaya aku post macam dah nak grad, padahal baru nak pergi intern. Tapi lama gila tu nak tinggal korang. Mesti hakak rindu korang nanti T_T. Jaga diri elok-elok oke. Jaga study elok-elok. Jaga MEDTECH elok-elok. :D


        

lagu ni untuk korang. :D

Wednesday, June 17, 2015

ESCAPE PLAN

Sem lepas, aku dengan Husna (roommate) got stressed out that we planned an escape plan. Lepas tu time tu pulak aku baru terbaca pasal SEA Games Singapore 2015. Then, 'eureka'! Memandangkan aku ni peminat sukan, aku memang dah lama nak pergi tengok opening any kejohanan sukan yang besar macam tu. And Husna pun layan je nak pergi plus dia technical-freak and boleh lah tengok technical aspect of the opening ceremony. Jadinya kitorang pun beli lah tiket flight and tiket opening ceremony apa semua. Time beli ni, aku tak bagitau pun lagi kat parents aku. Sebabnya aku tahu, kalau bagitau awal-awal sebelum pergi confirm tak lepas ni. Keji betul perangai. Time beli tu tak silap aku sebelum study week. Kira macam this escape plan adalah untuk hilang stress final, stress kerja and jadi pembakar semangat untuk sem baru. Lol. Padahal the opening is during week 3 of the this semester.

Sambung cerita.

Lepas tu, time balik cuti sem, aku pun bercutilah. Husna dah sibuk ingatkan aku bagitau parents aku and buat pasport. Aku punya nervous nak bagitau tu tak payah cakap lah weyh. Sebabnya, memang dari kecik mak abah aku tak biasakan anak-anak dia berjalan dengan kawan merata-rata. Pergi ke mana pun dorang la hantarkan. Cumanya waktu duduk asrama adalah aku pergi outing ke Ipoh macam tu. Tapi tu dorang tak kisah sangatlah. Sebab berjalan ramai-ramai. Pakai pulak baju sekolah. Selamat la sikit. Lagipun time tu, Malaysia tak banyak sangat masalah-masalah jenayah ni.

Masuk uni, aku dah pandai la nak berjalan dengan kawan. Ye lah, ada member yang ada kereta, setakat pergi Ipoh tu dah jadi benda biasa. Cuma sekarang dah jarang lah. Dah tua, banyak kerja nak buat. Banyak hal nak fikir daripada asyik fikir berjimba je. Aku ingat satu time tu aku pergi rumah Micha dengan Husna and Anas. Aku gerak naik train from Ipoh to Seremban lepas tu dorang pickup aku kat situ and gerak ke Johor. Masalah dia is, time tak tally. Aku dah sampai kat train station tu boleh pulak minah ngan mamat sengal dua orang tu sesat entah ke mana. Sepanjang aku tunggu kat train station tu, setiap 10 minutes mak aku call nak check up on me. Walaupun kadang tu rasa macam tak nak angkat hahahaha, tapi faham la mak aku punya risau tu. Sebabnya, aku tak pernah pun berjalan jauh macam tu sekali. Sorang pulak tu. Itu lah kali pertama aku lepas nak berjalan jauh macam tu,

Sebab tu lah bila ada kawan ajak travel ke mana-mana, aku ni payah nak ikut. Satu nak lepas permission parents tu payah ya Rabbi. Another reason, it's hard to admit this one sebab kinda a bitter truth for me hahahah aku sendiri ni bukan berani sangat nak berjalan kat tempat orang. Pada aku traveller ni kena jenis berani kental tak tahu malu sikit. Tapi aku ni berani hal tertentu je. Tapi bila kat tempat asing dengan orang asing, aku akan automatik jadi timid. Self confidence aku bukannya tinggi sangat. Contoh; aku rela lagi bungee jumping daripada nak kena redah tempat penuh dengan stranger, kena cakap dengan stranger. This is a part of me that I wish I can change.

Amboi, lari kemain dah topik aku. Haha.

Jadinya, dah nak dekat habis cuti baru aku gitau bapak aku. Cara aku gitau, Abah.... Cha nak kena buat pasport. Bapak aku jawab Ha, dah kenapa nak buat pasport? Ada aktiviti uni ke? Aku pun berhuhu lah. Mula lah keluar suara gedik mintak penampar dan memberi explanation. Seriously, kalau tak sebab aku dah beli tiket apa semua, takde maknanya aku dapat pergi. Hahahaha. Langkah keji berjaya. Maaf mak abah. Nak merasa jalan tempat orang. Hehehehehe.

Aku buat pasport on 30 May 2015. Nak pergi Singapore nya on 5th June. Ko nampak tak betapa last minutenya. Buat pasport ni aku ingat rumit sangat. Rupanya senang je. Officer yang jaga kaunter time aku buat pasport tu hensem. Sekian. Oke tu selingan. Dah buat pasport, kitorang chill je. Buat macam biasa. Sebabnya, sebelum pergi tu ada dah start sem baru kat UTP. 2 weeks.

Cerita aku kat sana nanti lah lain kali aku sambung. Lain kali tu entahlah bila. Biasalah. Pemalas sikit. Haha. Tapi sebelum aku tutup entry ni, terima lah pesanan penaja:

Pada anak-anak gadis di luar sana yang macam aku susah nak lepas pergi mana-mana,
Percayalah cakap aku, our parents have a solid reason to worry over us. Memang dunia sekarang ni gila. Aku ni je yang terover degil nak jugak pergi. Hehehe.
Tapi tak payah risau la, by the time our parents know that we ARE ready, yakin kita boleh survive dengan selamat, takde sebab untuk dorang tak lepaskan. Macam aku ni, maybe parents aku sendiri tahu yang aku ni takdelah berani mana tapi acah-acah berani, lepas tu tak berapa pandai nak bawa diri then sebab tu lah dorang tak lepaskan.
Anyway, kalau lah korang macam aku yang berjaya jugak terlepas sekali, pandai-pandai la jaga diri. Jaga kepercayaan yang parents dah bagi.

Oke.Dah.Bye.

Thursday, April 9, 2015

Beauty

Awesome rendition of Miley Cyrus' Wrecking Ball by London Grammar.



Then we've got Sada Borneo.



Let's root for these guys, shall we!

Saturday, April 4, 2015

Random Thoughts dalam Bas

Tadi, dalam bas dalam perjalanan pulang ke rumah aku terfikir. Umur aku dah 21 tahun, but I'm still such a nuisance pada mak abah aku. Masih manja. Masih terlalu bergantung. My parents, at my age now, masing-masing dah keluar dari rumah and berdikari sendiri. Heck, my mom already married to my dad pun time umur 21. Abah aku time 21 entah berapa tempat kerja, jenis kerja dia lalui.

Aku rasa sangat spoilt. Aku umur macam ni, duit tak cukup merengek kat abah lagi. Ma-lu. 

And ini buat aku teringat jugak satu tweet yang pernah jadi kontreversi. Kaitan dia aku pun tak tau nak cerita macam mana. Yang pastinya dia ter-interrelated dalam kepala otak aku.    


Aku waktu first-first aku baca tweet ni, aku rasa panas berapi semacam je. Amboi sesedap rasa nak bahasakan orang beruk. Lama-lama aku fikir, "Haha. Minah ni tak pernah rasa hidup susah. Lahir-lahir dapat tilam emas kot". Senang cerita belum nampak "dunia". Bukan semua hidup mewah mampu beli kereta. Believe me, that parents pun tak nak la sebenarnya biar anak dia berpanas macam tu. Tapi nak buat macam mana. That's what they have to live with. Bukan semua family terus hidup senang. Banyak yang bertatih-tatih bab-bab kewangan ni. 

Aku faham sangat family yang terpaksa bertatih-tatih slow-slow bab kewangan ni. Sebab family aku macam tu. Tapi pada aku parents aku sangat awesome. Abah aku ada daya survival yang sangat tinggi even I wondered till now macam mana abah aku survive. Aku ingat lagi time duduk dekat Mambang Diawan, kat situ banyak lombong, so whenever the money's short, our menus will be ikan talapia yang dijala kat lombong, kangkung, paku pakis, cendawan or whatever sayur yang boleh dapat kat kebun kitorang dulu or tepi parit/sungai. Aku suka gila time tu. Serious best. Mak aku pulak, skill memasak, menjahit even bertukang pun boleh. Haha. Dapat kat aku, habuk pun tada. Sampai la sekarang, nak kata senang tu tidaklah tapi cukuplah apa adanya. Keperluan semua cukup, kemahuan pun ada je yang dapat. Pendek kata, bahagia je. Ngeh ngeh ngeh. 

Aku respect mak aku sebab stick to my dad through thick and thin. Susah and senang. To be honest, if I choose to marry one day, aku tak nak orang yang well-established. Sebab part grow together, susah and senang bersama tu takde. Lol. Why am I even writing about this?

Seriously, lahir dalam family yang bertatih-tatih bab kewangan ni jadikan aku manusia yang bersyukur apa yang ada. Tapi tak bererti tak strive for better. Abah aku tak hantar aku belajar tinggi-tinggi untuk duduk di takuk yang sama. Itu aku sedar. Satu lagi, aku belajar, instead of mendesak parents nak itu ini, kalau agak-agak benda tu kemahuan diri sendiri, kumpul duit beli sendiri. Aku paling pantang kalau anak yang mendesak parents beli itu ini sedangkan tahu parents punya economic state macam mana. Like hello, kau dah kenapa? Anak-anak kena faham yang parents banyak lagi benda nak kena fikir. Lagi-lagi sekarang, dengan kos sara hidup yang makin meningkatnya. Perbelanjaan banyak.

Satu lagi aku nak sentuh is, keberkatan rezeki. Ada je orang yang gaji RM 1000++ boleh hidup selesa. Tapi bukan kat KL la kot. Tempat lain haha. Benda ni berkait dengan keberkatan rezeki. Fikir la balik kenapa kalau ada orang gaji tinggi tapi tak cukup-cukup? Kenapa ada orang gaji tak banyak boleh hidup selesa dan tenang? Aku selalu dengar from ceramah/tazkirah, salah satu cara nak raih keberkatan ni dengan sedekah. And remember to give to parents also. 

Oke dah bye.