Monday, November 18, 2013

Secebis daripada 'SESUATU' -- Sesuatu yang Terlupakan

Selalu kita leka. Dibawa arus kehidupan. Kadang-kadang jalan yang kita tempuh enak lurusnya. Namun kebiasaannya pedih seksanya.

Ahh.

Tapi itu yang namanya hidup.

Ada pahit dan ada manisnya.

Kita masih juga bertahan. Dan terus bertahan. Dalam pada masa yang sama berharap belas dari Tuhan. Meminta dan terus meminta. Sampai kadang-kadang terlupa. Terlupa mengungkap SYUKUR padanya. Terlupa melaksana perintah Dia.

Dan semuanya kerana dunia yang Dia cipta semata-mata sebagai tempat memberatkan timbangan pada sebelah kananya. Umpama petani, menyemai tanamannya. Sampai masa dia akan merasai manisnya bila menuai hasilnya.

Begitu juga manusia. Pahala yang kita tidak nampak, yang kita tidak tahu banyak mana.. balasannya di sana. Dosa yang menimbun di catitan Atid juga balasnya di sana. Adil.

Buat baik, balasnya baik. Kalau tak di dunia, di sana nanti. Buat jahat, dibalas jahat. Tidak hari ini, balas pada hari kemudian nanti jauh lebih perit.

Rahmat.

Tuhan sentiasa beri rahmat. Kalau tiada rahmat Dia, manusia sendiri takkan wujud. Tapi sesuatu yang sering terlupakan, oleh kita manusia ciptaan Dia,

SYUKUR.

Kita terlalu bongkak. Berjalan angkuh di atas bumi yang nyata-nyata punya Dia. Nyata-nyata Dia yang cipta. Tetap, sesuatu yang kita terlupakan,

SYUKUR

atas kesempatan untuk hidup, atas rahmat, yang nyata-nyata dari Dia yang punya segala.

Ya. Sesuatu yang terlupakan itu

SYUKUR pada Dia.


No comments: