Tuesday, May 29, 2012

ingatlah wahai diri sendiri!

ingatlah wahai diri sendiri,
kau itu hamba Allah,
tapi suruhanNya masih lagi belum lengkap kau buat!
laranganNya pulak sedap-sedap kau langgar.
al-Quran ada ke kau baca dan fahami hari-hari macam kau mengadap internet bukan main lama?
ada kau bangun qiam?
ada kau buat solat hajat?
ada kau buat solat taubat?
sedangkan kau tu hina!banyak dosa!
sudah cukupkah cinta kau padaNya?
jangan lupa,
setiap gerak kau Dia perhati,
tiap amalan kau akan dihisab kat padang mahsyar nanti.

ingatlah wahai diri sendiri,
kau tu umat Nabi Muhammad,
tapi ada ke kau ingat nak berselawat?
ada ke kau buat sunnah baginda?
ada kau ingat pengorbanan baginda?
ini tak?tengok drama teriak bagai nak rak!baca sirah Rasulullah tak nak!

ingatlah wahai diri sendiri,
kau tu seorang anak,
cukup sudahkah kasih kau pada mak ayah?
kau rasa kau dah balas ke jasa mereka yang bersusah payah membesarkan kau?
belum?tapi apa yang kau buat?
kau bukannya menolong, tapi menambah pening kepala mak ayah!

ingatlah wahai diri sendiri,
kau itu ada ada beradik,
tapi kau gagal sayang dan layan mereka selayaknya!
berjaya ke kau tunjuk contoh yang baik pada mereka?

ingatlah wahai diri sendiri,
kau ada saudara sesama islam,
apa yang kau buat untuk bantu diorang yang merana?
kau makan kenyang-kenyang,
kau lupa ada yang kelaparan!
kau duduk senang lenang,
kau lupa mereka kat sana duduk tak tenang!

ingatlah wahai diri sendiri,
kau tu seorang pelajar,
tapi belajar malas nokharom!
masuk kelas kalau boleh nak terbongkang!

ingatlah wahai diri sendiri!