Pages

Monday, October 24, 2016

Future?

Growing up, I've always dream of getting the A-list career and earn a lot of money and live in kemewahan. Tapi bila aku dah hampir nak grad ni, all I can think of is actually to land a decent career that will allow me to continuously improving myself while earning just enough to make the end meet. Why? I really want a hassle free life in which I only compete with myself to be better and pada masa yang sama boleh berbakti pada orang. Aku nak satu keje yang mana mengajar aku jadi selfless as weird as that sound.

Aku membesar dalam hidup yang sangat sederhana. Abah keje biasa-biasa. Gaji biasa-biasa. Mak tambah pendapatan by menjahit and jual bahulu. And aku selalu rasa dah besar nanti aku nak kerja yang gaji besar sebab boleh beli je apa-apa yang aku nak sebab dari kecik aku dah terbiasa kalau nak beli barang ke apa kena fikir dulu pasal bajet apa semua sebab aku paham je keadaan kewangan keluarga sendiri. And sebenarnya sampai sekarang aku amazed dengan bapak aku sebab aku wonder macam mana he make all the end meet eventhough sometimes there's loose knot somewhere sikit-sikit but still, kitorang cukup je apa semua keperluan.

Tapi bila dah besar, aku dah hilang sebenarnya dah tak minat dengan benda materialistik macam tu. I don't have the hots for car (I actually only plan to buy Saga and use it till it goes kaput bila dah keje nanti), or branded clothes (people who know me know I actually still have and wear cloth from 7 years ago, LOL). So pada aku, aku nak kerja yang boleh provide aku cukup untuk tampung bills, tax, food and transportation je. Aku tak nak kerja yang gaji tinggi tapi end up aku tak boleh nak enjoy kerja tu.

During my internship, I saw what passion does to your work performance. Kalau someone doesn't have enough enthusiasm pada kerja dia possibility nak kerja sambil lewa tu adalah tinggi. Plus, benda ni kait pulak dengan tanggungjawab and amanah kan. So landing a job is not as easy as it seems. Ada banyak benda lagi yang nak kena fikir. Tambah lagi, aku ada satu lagi persoalan yang aku ada sejak intern yang aku tak terjawab-jawab lagi, what keep people going on their job. Minus the money part. Aku masih lagi mencari jawapan untuk ini. Aku rasa bila aku dapat jawapan untuk ni banyak benda dalam hidup aku untuk masa akan datang akan terjawab jugak.

Buat masa sekarang, plan aku hanyalah untuk melalui apa yang muncul sehari-hari sehabis baik. Lagi lebih kurang 2 bulan setengah nak grad jadinya aku masih ada masa (kot?).

No comments: