Pages

Tuesday, July 9, 2013

ahlan wasahlan ya ramadhan kareem.

target ramadhan kali ini:

harus diingatkan, target tu letak biar yang kita boleh capai. hangpa tengok list aku ni yang aku rasa aku boleh capai. karang aku letak yang tak boleh aku capai aku yang frust tertonggeng nanti. 

1) solat 5 waktu jangan tinggal. 
dan laksanakan tanpa bertangguh. kalau ada kelas lain cerita dia.

2) al-Quran 5 paling kurang muka satu hari. 
jangan nak kejar muka surat sangat sampai bacaan haru biru. target utama nak perbetul balik bacaan, tajwid makhraj apa semua. jangan kejar muka, kejar kualiti. kuantiti tu kalau sempat boleh.

3) al-ma'thurat pagi and petang paling kurang sekali seminggu.
yang ni dah tinggal lama sangat. sapa suruh jadi manusia leka. dulu kat sekolah dah elok dah belajar apa semua lepas tu habis, tinggal. bagus sangat perangai.

4) al-waqiah/as-sajadah lepas subuh, ad-dukhaan lepas asar, al-mulk lepas terawih.
yang ni pun dah tinggal lama. sapa suruh jadi manusia leka. ayat seperti skema item no 3.

5) hafal balik juz amma.
manusia mudah lupa. tapi hang ni lupa tahap kronik wahai khairunnisa. juz amma pun hafalan hancur berderai. makanya, kena perelok hafalan untuk yang dah hafal, dan hafal balik yang dah lupa.

6) kurangkan bercakap tentang orang.
mengurangkan pahala. dapat dosa. orang yang dicakapkan tu elok je hidup bahagia. ingat tu!

7) mengurangkan masa dengan internet.
ni paling utama. dengan mengurangkan masa dengan internet (by saying that, i mean, mengurangkan masa dengan social networks, ie: burung berkicau, buku biru, instakilo. nokharom kalau buat esemen tak refer internet masak aku) maka masa untuk benda-benda lain yang lebih berfaedah lagi membuahkan pahala dapat dibuat.

8) infaq
jangan kedekut. orang yang kedekut ni rezeki dia tara tu je lah. tak berkembang. lebih kita memberi, lagi banyak kita akan terima in return. ingat tu!

okey. dah-dah tu. karang letak banyak-banyak tak tercapai aku yang frust.

yang penting, aku harap, saat aku keluar dari ramadhan kali ini nanti, aku jadi insan yang lebih baik. sebab orang yang masuk dan keluar dari ramadhan tapi masih sama, sesungguhnya rugi.

moga lepas tu aku dapat istiqamah. 

Allah, beri aku kekuatan. 

nahh. layan lagu ramadhan paling feeling bagi aku!


No comments: