Pages

Thursday, September 20, 2012

learning to be better


MAS kali ni banyak mengajar aku, bukan dari segi teknikal tapi dari sisi kehidupan.

pertama,
once you be a leader, you should act like a one. aku ditaklifkan dengan tanggungjawab yang besar pada usia yang bagi aku mudalah kot (aku nak cakap aku muda dan comel lagi okeys? :P) dan aku tak dapat lari dari sifat keanak-anakan aku yang tend to main-main even tengah buat kerja yang serius. until someone tegur aku dan cakap, behave, people are looking at you. by that time je, aku baru realise yang orang tak tengok aku sebagai seorang 'budak' baru yang muda comel lote (jadahnya? bajet comel. kbye :P) but diorang pandang aku sebagai seorang yang punya amanah dalam kelab yang diorang treasure as one of family kat UTP ni. dan aku belajar yang seharusnya aku menunjukkan kematangan bukannya sisi kebudak-budakkan aku di saat aku punya amanah yang perlu dilaksanakan.

secondly,
planning!
aku memang seorang yanhg rigid dan selalu buat planning whenever it comes to work. but what always fail to do is the execution part. sedangkan orang tengok aku as a leader (again). see how important for you not only to plan but also ensure that everything is going on as per planned.

yang ketiga,
PR skill and communication. manusia ni memang takkan lari daripada berinteraksi dengan manusia yang lain. sedangkan manusia yang ditakdirkan Allah tidak dapat mendengar dan bercakap pun mencari wadah untuk menyampaikan maklumat, idea dan sebagainya, inikan manusia yang normal seperti kita. malangnya, PR skill and communication has always been my big problem. aku selalu ada masalah untuk menyampaikan idea aku. dan ia akan berbalik kepada pemimpin balik. how come a leader did bot know how to communicate and have a low PR skil??? tak mungkin kan?

keempat,
kepentingan perbincangan. kita mesti selalu open untuk dengar pendapat orang so that kita boleh fikir untuk langkah pembaik pulihan so that the outcome is far better than the initial. and i like it when i said, 'aku kadang-kadang takut nak spill ideas sebab takut orang kata lame yadaa yadaa' but the reply become like this 'sometimes a lame idea can develop into a big one if we combine a lot of mind.

fifth one,
handling something that we call STRESS.again S.T.R.E.S.S. korang familiar tak ngan word DATELINE???? aku stress gila ngan word dateline ni. muahaha. but as a normal homo sapien, memang boleh kata setiap masa kita akan berdepan dengan stress. but, the thing is the way you handle it. cara aku pulak boleh bagi orang lain stress. muahaha. dah aku gi jerit-jerit dalam HQ tu. so aku nak cari lah cari baru. so aku jumpa. hehe. dan solusinya aku MAKAN! and other one tips yang orang lain bagi is, larikan sekejap perhatian. means that, kalo tengah mengadap lappy, tengoklah something green :)

the last one and the most important,
TO RESPECT! tak kiralah yang muda apatah lagi yang tua, kadang-kadang kita ingat kita just nak joke or sorta but do take note that people impression maybe different. specificly yang lagi tua biasanya. dengar apabila diorang tegur, sebab pengalaman diorang lebih banyak. and satu benda yang kena selalu ingat, do not let your joke go OVERBOARD. nak gurau boleh nak main boleh, tapi ada had nya :)

aku bersyukur aku diberi peluang oleh Allah untuk join MAS kali ni. banyak pengajaran yang aku telah dapat. Alhamdulillah. dan moga segala yang aku belajar ni tak terhenti time MAS ni sahaja.


wallahua'lam