Pages

Wednesday, September 26, 2012

MINAT

ceritanya, aku kini sedang cuba memupuk minat membaca dalam diri aku yang malas tahap petala kelapan ni.

sebenarnya, slogan 'bangsa membaca, bangsa berjaya' yang suatu ketika dulu diuar-uarkan secara gila-gila oleh kerajaan. tapi sejauh mana rakyat mengambil peduli pasal ni.

macam dulu, waktu program ni tengah hot kan ada program NADI ILMU AMALAN MEMBACA aka NILAM tu kan? (aku rasa sampai sekarang pun ada). aku bukannya ambil peduli sangat pun, kalau buat pun sebab nak penuhi requirement yang cikgu letak(scumbag mind), then that's it. lagipun ulasan buku yang aku buat tu, bukannya betul pun(sebab aku tak baca pun.sekian)

kita tengok bangsa-bangsa yang kini berjaya sebagai contoh. bangsa JEPUN. kawan aku cerita waktu dia pergi jepun, dalam train penuh ngan orang yang sedang membaca. waktu tunggu kenderaan awan pun membaca, kat dalam TOILET pun nak baca(ni aku tak berapa berkenan sangat lah -.-') .kat Malaysia, 'hadoii.pening kepala lah baca lam vehicle'. HAHA.

sebenarnya, ada banyak lagi contoh yang aku boleh bagi.

aku tak berniat nak kata semua Malaysian macam tu, aku ada seorang ustaz time sekolah dulu yang aku tabik kerana suka yang amat membaca. ilmu dia tak payah cakap la kan. mindblowing~

jadi, langkah yang aku cuba ambil kini ialah letak buku dalam bag aku yang aku usung kemana-mana itu supaya bila terdetik hati nak membaca boleh ku capai naskhah itu.

faedah membaca banyak kan?jadi kenapa kita tak nak rebut?

nampak tak manusia ni suka mensia-sia kan masa yang ada?

sedangkan waktu senggang yang kononnya tak boleh buat apa tu boleh diisi dengan membaca.ditambah pulak lagi dengan segala teknologi yang ada.

sebenarnya, ruang untuk memberi alasan itu tiada.zero.najwa latif.sifar.

MARILAH KITA JADI BANGSA MEMBACA (gaya rosmah.kbye)

satu kelebihan membaca, bahasa korang takkan jadi tunggang langgang macam aku tulis dalam entry ni(haha).

other than that, of course boleh menambah ilmu di dada.kita mesti ingat, ilmu yang kita tahu ni pun, tak sampai setitis pun air di lautan kalau nak diumpamakan.

rasanya itu je lah kot hujah hamba pada hari ini.mohon mengundur diri.

wallahua'lam

No comments: