Thursday, March 28, 2013

liar

jangan engkau biarkan matamu liar di jalanan
nanti ada sahaja salah orang yang kau nampak
lepas tu mulalah mulut terbuka
kalau terbuka tu, setakat nganga je, tak apa.
kalau keluar umpatan? macam mana kau nak cari orang tu mintak maaf.
dosa dengan Tuhan, boleh mohon ampun dari Dia, terus.
dosa dengan manusia, kena mintak maaf dari orang tu jua.
kalau selalu jumpa, tak apa.
kalau kau nampak dia sekali tu je, dah mengata, tak ke naya?

you don't even have the right to judge people as you like in the very first place.

ingat tu je.
katakan, kau lihat seorang itu mukanya masam sahaja.
lepas tu kau simpulkan, 'kerek seyh budak tu, tak reti senyum ke?'
mana tahu dia simpan masalah yang menimbun dalam dada dia.
mana tahu kepala dia tengah sesak dengan hal dunia yang  meresahkan.
kau tak tahu.
jadi jangan judge orang sesuka hati engkau.
sebab kau tak tahu.
orang yang tak tahu, tapi mulutnya bercakap aje ni, double bodoh namanya.
sebab, tak tahu tu dah bodoh dah, tapi bercakap macam tahu tu, tak ke double bodoh namanya?

jangan engkau biarkan matamu liar di jalanan.
kelak ada sahaja kecantikan/ketampanan yang tidak halal buat kamu menjadi tatapan mata.
kalau pandang sekilas tu tak apa lah jugak.
apa orang kata, pandangan pertama tu rezeki.
ini sampai ternganga apa cerita?
ha.. kan aku dah kata.
TUTOP MULUT TU TUTOP! haha

lagi pulak kalau sampai bukak cerita.
'ohh kau tahu tak, dia tu macam tu.. dia tu macam ni..'
oh mannn. talking bad about people is such a no-no..
come on.
as much as you hate people talking bad about you, you should know that people feel the same too.
common sense kawan.

tapi aku tak kata lah pulak jalan tu tunduk, tutup mata.
ceyt, jangan pakai alasan bodoh tu please.
jangan biar mata meliar, dengan sila jalan tutup mata tu besar bezanya.
perkara utama yang perlu anda tahu,
bezakan yang mana halal, mana yang haram. mana yang benar, mana yang salah.
bercerita tentang orang mungkin memberi keseronokan, tapi ingat, nak mintak maaf nanti macam mana tu?

peringatan ini, untuk diri aku sendiri, yang kadang terlalu lancang berbicara perihal orang lain. moga jadi peringatan pada kamu-kamu yang lain yang mahu berfikir jua. :)



1 comment:

puteri kasih said... [Reply]

siapalah kita untuk judge orang kan..sedangkan kita tidak berada di tempat mereka :)