Pages

Saturday, March 30, 2013

tips menghadapi kerja yang melambak

seperti biasa. tajuk entry mesti tak nak kalah punya. poyo je lebih. haha.

mesti korang pernah encounter this situation in life.

"huaaa, kerja banyak gila tak tahu nak buat yang mana dulu. semua dateline dekat-dekat. nak nangis la macam ni"

haaa, mesti pernah kan? normal lah tu. sebagai manusia, ada saja hal-hal dunia yang sering meresahkan. kerja itu ini. dateline dekat lambat.

firstly, yang korang perlu buat apabila menghadapai situasi ini adalah bertenang. tinggalkan semua sekejap di atas meja kerja atau meja study anda, kemudian tarik nafas dalam-dalam.

"IN!!! OUT!!! IN!!! OUT!!! IN!!! OUT!!!"

lega sikit tak? kalau tak, ulang balik step 1 ni. bila anda rasa dah ada semangat baru yang meresap dalam diri, kemudian baru anda teruskan langkah seterusnya.

TO-DO-LIST  -- LIST KERJA YANG KENA SETEL

mungkin ini dah jadi habit aku kot. untuk listkan semua kerja yang aku kena selesaikan sebelum aku mula membuat apa-apa kerja. sebab nanti otak rasa ringan sikit sebab dah tahu apa kena buat.

kadang-kadang, bila kerja berlegar di minda je, kita rasa sesak yang amat, hakikatnya bila listkan, sebenarnya sikit je. ini semua mainan psikologi.

lepas tu, sila bahagikan list anda mengikut priority.
1) Important and Urgent
2) Important and Not Urgent
3) Not Important and Urgent
4) Not Important and Not Urgent

macam mana anda nak bahagikan pada empat bahagian itu terpulang pada anda sendiri. sebab anda lebih tahu kerja mana yang penting atau tidak penting, urgent atau tidak urgent.

lepas tu, anda sudah boleh mulakan kerja anda! YEAY! lepas dah siap jangan lupa pangkah kerja yang dah siap. akan ada satu feeling lega dan semangat nak teruskan dengan kerja seterusnya.

aku sudah lama gunakan cara ini. setakat ini masih berkesan. pada anda-anda, tidak tahulah pulak sejauh mana boleh membantu. harapnya membantulah :)  apapun, selalu ingat, saat segalanya rasa sesak, anda ada Tuhan. adukan pada Dia.

(^_^)

1 comment:

puteri kasih said... [Reply]

tips yang boleh diikuti tu. Puteri pula kalau kerja berlambak, puteri selesaikan ikut mood, mana yang terasa nak disiapkan dulu, itulah yang puteri akan buat dulu..hehe