Thursday, June 21, 2012

bicara kata

manis bicara indah tutur kata
tak seindah rupa pengertiannya
lembutnya lidah mengata nista
lidah yang tiada bertulang mengadu domba 
serta menfitnah sesama saudara
-bicara kata by in-team-

hakikatnya sekarang ni bukan lidah je yang jadi medium untuk mengata, mengumpat, menfitnah etc.social network macam facebook, twitter and even blog pun orang salah gunakan dengan menyebar benda yang tak baik dan sebagainya.

aku sendiri akui yang aku pernah secara tak sengaja memalukan orang guna laman sosial ni.sebenarnya takde niat walau sebesar zarah sekalipun.cuma kadang-kadang benda yang kita anggap gurauan adalah offensive bagi orang lain.yelah, lain orang lain cara dia fikir, lain orang lain tahap defensive nya.kata orang, terlajak perahu boleh diundur terlajak kata binasa,terlanjur taip haih,,,sendiri dapat padahnya.

sebab tu, apa-apa pun yang kita nak buat tu kena fikir dulu.apa baik dan buruknya.terasa ke orang tu nanti,benda tu memalukan ke tak.banyak benda kena timbang tara sebenarnya,tapi sebab perangai aku yang fikir tak panjang terus buatlah yang menyebabkan aku selalu menyakitkan hati orang tanpa aku sengajakan.

hari ini, aku ingin belajar dari kesilapa.agar takde sesiapa yang perlu rasai torehan kat hati *hiperbola* gara-gara tulisan or kata-kata aku.

sometimes, aku rasa nak jadi pendiam.senang.tak kacau orang.at least boleh mengelakkan diri daripada cakap benda yang tak berfaedah dan bawa dosa pulak pada diri yang memang tak terhitung dah rasanya dosa yang aku buat.

plus, SILENCE IS GOLD kan?

2 comments:

Ajlaa Alauddin said... [Reply]

olla!
haha! orang busy dah update dah :)

afiqazizan said... [Reply]

Yang penting kita kena berfikir dulu sebelum bercakap..:)