Pages

Tuesday, November 20, 2012

Realiti

Dekat dorm,
Ada lipas. Semua orang jerit. Semua orang lari. Semua orang gelabah. Ada jugak yang sampai nak menangis. Maka aku keliru, macam mana aku nak react ni? Lepas tu, semua pandang aku dengan muka cuak tu then kata 'Nisa, tolong bunuh lipas tu CEPAT!'. Aku apa lagi, capai penyapu katok je lah lipas tu.

Realitinya, aku nak ikut jerit sekali, tapi kalau dah semua buat macam tu lepas tu buat muka mengharap suruh aku bunuhkan lipas tu apa yang aku boleh buat?

Dekat lobi sekolah,
Tengok TV. Time tu tiba-tiba hujan lebat. Dah lama dah ni, masa tu tengah tengok cerita Nur Kasih. Biasalah budak asrama kan. Tengok ramai-ramai kat block academic sebab kat asrama TV rosak. Haduii. Biarpun hujan lebat gagahkan juga pergi sekolah nak tengok. Lepas tu, tengah tengok DUMM. petir. then, TUPP black out satu sekolah. *macam tu ke bunyi black out?*. Girls yang lain dah gelabah. Aku pun sebenarnya. Lepas tu, semua cakap 'Keron aku takutt. Jom lahh balik' .Lepas tu paut lengan aku. Aku pun jalanlah dengan pautan-pautan kat lengan tu tuju balik asrama.

Realitinya, aku takut. Tapi diorang-diorang dah cukup takut untuk 'orang seperti aku' ikut takut sekali. Apa yang mampu aku buat. Teruskan.

Dekat kelas,
Kerja sekolah tak siap. Ada jugak lah yang lain pun tak siap. Tapi yang perempuan aku sorang je. *selalunya*. Dan aku cuak. Gelabah. Takut. Tapi semua orang kata, 'Relaxnya ko Keron'. Woii. Dalam hati aku, cuak dah rasa macam apa kau tahu! *Well, dalam hati je lah aku cakap* Jadi, apa yang aku buat adalah menyelesaikan segalanya dengan tenang *walaupun dalam hati berombak* 

Realitinya, aku rasa nak menjerit, meraung, menangis je macam girls lain buat kalau dah tension sangat. Tapi 'orang seperti aku' bukan begitu. Orang seperti aku bertindak setenang mana yang boleh.

Hakikatnya, aku jadi berani bukan sebab aku memang berani. Tapi aku beranikan diri sebab orang lihat aku sebagai orang yang berani hanya kerana kelakuan aku yang kasar. Kalau aku ikut jadi penakut, siapa yang konon nak jadi saviour? *kekeke*

Hakikatnya, aku tak setenang itu. Tapi aku tenangkan hati aku sebab orang lihat aku sebegitu. Kalau aku ikut gelabah, siapa pulak yang cikgu nak marah sebab kerja tak siap. *Ehh?*

Dan hakikatnya sifat itu bukan sifat semulajadi yang ada dalam diri aku, tapi kerana aku pupuk. 

Aku pupuk sebab aku tahu aku perlu. Dan yang pastinya kali ini bukan kerana orang lihat aku sebegitu tetapi sebab aku tahu aku tak sanggup hidup sebagai seorang yang penakut dan gelabah.

No comments: