Pages

Friday, November 23, 2012

CARA

Semua orang tengah kecoh pasal isu boikot memboikot ni sekarang. Dan kini aku berasa terpanggil untuk memberikan pandangan aku pula. *ayat skematik elektronik tak boleh blah tui tui*

Pertamanya, ingin aku nyatakan yang ini pandangan aku, dari sudut pandangan depan belakang tepi kiri kanan aku. So, kalau bercanggah dengan korang tu, tak bermakna aku betul dan tak bermakna korang punya pulak betul. Everybody have their own opinion from their perspective and have a little respect for that. If you don't agree with someone's opinion, janganlah dok bom bam sana berkelahi, the difference is for us to tackle with discussion, a calm one. Bukannya berkelahi macam budak-budak tak cukup umur. Grow up everybody. Bukan setakat badan je kena besar, tapi minda tu minda! cuba jadi matang!

*Okey panjang pulak lah intro aku -.-'*

Masuk kepada parking lot topik perbincangan kita kembali. *Pengerusi Forum Remaja Hal Ehwal Dunia. Ehh*

Pada aku, beza antara kita memberi respon pada isu ini adalah CARA. Cara berfikir, cara bertindak dan cara kita menilai diri kita sendiri sebenarnya.

Cara berfikir
"Apa rasional boikot-boikot ni?" 
"Macam mana pulak boikot ni boleh bantu our brothers and sisters in Gaza?"
"Tak ke boikot ni affect our people jugak? All those yang kerja dekat McDonalds?"
"Apa lagi yang boleh kita buat selain daripada boikot?"

I'm not quite sure what other questions that may come out in our mind. These is what can I list right now. *a littleeeee bit blur hari ni (sebenarnya hari-hari. heh.)*

Oh yeah, people thinking are different. Again. Memanglah difference yang mencorakkan dunia :)

Cara bertindak
Ada yang rasa dia mampu boikot. Maka dia boikot. Dia rasa tak ada dah benda lain yang dia boleh tolong. Jadi dia tolong dengan cara memboikot. Sekurang-kurangnya dia dah usaha betul?

Ada yang rasa, aku mampu sedekah duit untuk orang-orang di sana, maka dia sedekah duit.

Sesetengah yang lainnya pula, menghantar doa kepada saudara-saudara di sana sebagai satu usaha membantu mereka yang mempertahankan bumi anbiya' itu.

Satu je yang aku dapat kata kat sini, bertindak semampu kita, berusaha lebih keras daripada upaya kita untuk membantu mereka.

Dan sebagai seorang manusia yang hidup bermasyarakat, sila sila dan SILA hormati cara orang. tak perlu rasanya nak bash bash orang yang nak boikot. sebab dia rasa dia mampu tolong macam tu. dan yang memboikot tak perlu lah nak kutuk orang yang tak boikot pulak janganlah pandang yang tak boikot tu dengan pandangan keji pulak. Mungkin mereka rasa ada cara lain yang mereka boleh bantu saudara-saudara kita di Gaza itu.

Satu yang kita sama-sama WAJIB buat adalah, DOA DOA dan TERUS BERDOA untuk mereka. untuk keamanan di sana. sudah terlalu lama bumi anbiya' itu dicemari dengan aniaya ZIONIS laknatullah.

Cara kita menilai diri sendiri
Macam mana aku boleh tolong? Apa yang mampu aku buat? Apa yang mampu aku sumbangkan? Apa aku nak jawab depan Allah kalau Allah tanya apa yang aku buat untuk tolong rakyat di sana?

Kalau rasa mampu, kirim lah wang ke sana.
Kalau rasa mampu berjuang di tanah anbiya' itu dan kau punya kepakaran, joinlah misi keamanan. sekarang ni dah ada banyak sangat channel.
Kalau rasa mampu boikot, boikot. Tapi bukan McD je sebenarnya produk yahudi. Ada banyak lagi. Kalau rasa mampu, mujahadahlah diri dengan menghindari produk-produk itu.

Paling last sekali ni, aku tak mau tulis kalau,
KENA berdoa untuk mereka di sana. DOA lah untuk keselamatan dan kesejahteraan mereka.

Kalau tahu, baca qunut nazilah. Kalau tak tahu belajar. *Aku ni pun tak mula lagi hafal :'( Yukkkk kita sama-sama!)

Aku sendiri sedang mencabar kemampuan aku. Boikot McD is not really a problem for me sebab aku baru je makan McD dalam 7 kali. Yeahhh aku boleh kira okeyyy. Sebab bapak aku memang tak biasakan fast food dari kecik.

Jom kita buat apa yang kita MAMPU. dan ingat. kita BOLEH CABAR kemampuan kita!

#PrayForGaza.




I was like this when i watch this video -----> :O

No comments: