Pages

Sunday, April 21, 2013

atas segalanya, ya Rabb.

sayu menjengah hati.
siapa diri ini dari pandangan Ilahi?

atas segala apa yang aku kerjakan.
dengan segala khilaf yang aku buat.
sepanjang aku meminjam udara Dia untuk bernafas.

atas segala nikmat yang Dia beri.
tapi aku sering lupa mengucap kembali rasa syukur.
sepanjang aku berjalan di bumi Dia ini.

atas segala bicara celaka dan sia-sia yang aku ungkap.
yang Dia kata jangan, aku cabar dengan perbuatan aku.
sepanjang aku menikmati indah bumi ciptaanNya.

Allah. 
aku sering salah langkah.
aku sering lupa dan alpa.

wahai Tuhan yang maha membolak-balikkan hati.
selagi mana aku bernafas dengan udaraMu, melangkah di atas bumi ciptaanMu, menikmati indah di alam yang fana ni, ya Rabb.
aku mohon Kau tetapkan hati aku di jalanMu.

jangan kau jadikan aku hamba yang alpa.
hamba yang Kau murka.
kerna murkaMu terlalu pedih untuk digambar, apa lagi untuk aku lalui.

No comments: