Pages

Tuesday, April 23, 2013

definisi dan hasilnya

sebagaimana kita mendefinisi kehidupan, begitulah kita akan menghidupkannya. sebab tu, pada awalnya, definisi itu yang penting untuk kita set bagi betul-betul dulu.
pada aku, lepas kita define something right --> membawa kepada niat yang betul juga.

contoh yang pertama, bagaimana kita mendefinisi kehidupan.
hidup biar ada makna. pada aku. makna yang bagaimana itu, biar kita yang memaknakan masing-masing. kalau nak senang, boleh rujuk ayat surah az-Zariyat ayat 56. Allah dah bagitahu dah kat kita, kenapa Dia cipta kita. jadi itu definisi pertama kehidupan. masa kita di dunia yang dipinjamkan Allah supaya kita beribadat padaNya. simple. macam mana kita melaksanakan tu, terpulang pada individu. aku sendiri pun selalu lalai. definisi kedua, ketiga dan seterusnya itu, mohon fikir sendiri.
nak highlight satu benda, pada aku ayat 'ko ni takde life betullah' ni macam... tak patut. aku pernah kena ayat ni. sebab, aku tak tengok runningman. bhahaha. kelakar tak kelakar jugaklah. poor gila how you define life itself. tak tengok runningman takde life, tak pergi event itu, takde life, tak pergi tengok movie takde life? :O ohmaiiii. seriously, you define life macam tu. that is not life meyhhh, itu FUN namanya. sesungguhnya, aku memang bukan seorang yang FUN, tapi aku dengar jugaklah lagu FUN kekadang tu. *takde kaitan*

contoh yang kedua, bagaimana kita definisikan cool.
sebenarnya, ini yang membawa aku menulis entry ini. melihat keadaan anak muda di malaysia sekarang. 
soalan:
gangster tu cool ke?
mohon jawab wahai anak muda. mohon dijawab. malu nak dijerit ke seluruh dunia, jeritkan saja dalam jiwa kamu sendiri. 
aku pelik, sekarang ni, banyak sangat masalah gangster. sana sini. tersebar kat internet sampai. haish. mana punca dia? MANA?

pendapat aku, salah satu punca adalah kebanjiran filem-filem/drama-drama gangster dalam industri perfileman kat Malaysia ni. AKU TAK FAHAM KENAPA??? takde ke genre lain. oke fine, nak buat filem AKSI sangat kan? bergaduh look so cool kan? *pehhh bunyi ayat macam RAGE je. tukar tone balik*  pasal benda-benda macam ni lahh mentaliti anak muda makin jatuh. makin bodoh. sebab disajikan pun dengan cerita-cerita macam ni. 
penggiat filem kata, 'sudah ini yang jadi pilihan penonton masa kini'. silakanlah mengikut. silakan. silakan buat sehingga malaysia ini jadi negara yang penuh dengan gangster. sila.
lagi mereka kata 'sepatutnya ibu bapa lah yang beritahu, mana yang baik dan buruk pada anak-anak, supaya mereka dapat pengajaran dari cerita itu' 'sepatutnya juga remaja sudah boleh membeza baik dan buruk'. memang itu yang sepatutnya. masalahnya, ibu bapa masa kini bukan ada duapuluhempatjam untuk mengawasi anak-anak tengok cerita apa, baca bahan bacaan yang bagaimana, berkawan dengan orang yang seperti apa. masalahnya juga, anak-anak muda zaman ini terlalu amat suka mencuba. sampai benda bukan-bukan pun dicuba-try oleh mereka. jiwa muda darah bergelegak mereka kata. masih mahu mencuba. yang dicuba itu pula membawa kemana-mana. 

sebab lain, didikan dari rumah dan sekolah.
firstly, rumah. aku tak dapat nafikan, sekarang ni zaman mak ayah kerja untuk menampung kehidupan. ya, masa di rumah terhad. memang. tapi jadikan setiap masa di rumah itu sendiri masa yang berkualiti. masa di mana anak-anak dididik seperti yang seharusnya. satu yang orang selalu lupa, kesediaan menjadi ibu bapa itu sendiri. aku tak mampu nak elaborate panjang-panjang yang ni. sebab aku pun tak berapa nak tahu. cuma ini sepatutnya dijadikan highlight pada abam-abam dan akak-akak yang sudah bercinta dan berniat mahu mendirikan rumah tangga. oke, outta from this point, aku memang tak cukup umur nak eloborate yang ni. -.-'

second, sekolah. aku tak tahu mana hilangnya rasa hormat seorang anak murid pada gurunya zaman la. oke lah, aku mengaku, kadang tu memang aku ada mengutuk cikgu *aku memang budak nakal pun. harap maklum* tapi bila cikgu marah, aku senyap. aku dengar. aku takkan membalas. laku yang sama aku lakukan pada mak abah aku. sebab cikgu ibarat mak abah bila kat sekolah. kena hormat. sekarang, sampai cikgu pun takut nak marah anak murid. bila dimarah, cikgu dimarahnya balik. bila dirotan, balik diadu, ibu bapa pulak serang. aku ingat lagi abah cakap kat cikgu aku 'kalau nakal ni cikgu, cikgu rotan je. saya izinkan'. sampai gitu sekali. sebab abah aku tahu, takkanlah cikgu nak marah kalau tak bersebab.

eyhhh dari definisi aku pergi elaborate punca pula. #facepalm . oke secara mudahnya, definisi salah ---> jadi punca ---> masalah yang berkenaan ---> nak fix, kena fix definisi dulu ---> bila dah ubah, automatis, niat dan mentaliti jugak akan di'fix' kan.

abah aku dulu, warder penjara pulau jerejak. pernah juga jadi warder pusat pemulihan dadah/akhlak di jelebu zaman muda-muda dia. dia pernah jumpa banyak gangster. banyak. di penjara sana tu. di pusat sana tu. kat penjara, ko nak tunjuk gangster? HAHA. memang tak payah. warder lagi gangster daripada engko. ko nak buat hal? ko nak demand? ko nak buat pasal? tu haaa, cota makan dia. tu pun kalau cota je, kira minum petang buat alas perut je kiranya. nak rasa lebih, sila. 

ini sekadar dari pandangan mata aku. takde kena mengena dengan sesiapa. daripada apa yang aku lihat, inilah dianya.

No comments: