Pages

Monday, October 13, 2014

[Cabaran 30 Hari] #13 Hobby?

Assalamualaikum! Holaaa! Lama tak nampak kat sini, ehh? Hampeh sungguh diri ini. Cabaran 30 Hari sudah diabaikan selama 10 hari. Ko nampak tak masalah aku nak kekal konsisten. Kacau sikit je momentum hancur terus. Anyway, aku skip dulu 10 hari. Tajuk hari ke-13 adalah Hobby? Yang sebelum-sebelum ni nanti aku cover balik kemudian oke? Hehe. 

To be honest, aku bukan jenis manusia yang ada constant hobby except sleeping and eating, tak pernah berubah. Hobi aku basically berubah ikut masa dan mood. Ko ingat tak zaman kanak-kanak dimana bila cikgu tanya apakah hobi anda dan dalam fikiran anda berfikir, patutkah aku menjawab hobi saya adalah mengumpul setem, cikgu. I can never understand why collecting setem is so popular as a hobby back then. So bosan la aiyoo.

Hobi aku yang paling tetap setakat ni adalah baca novel. I read all kind of novel la boleh cakap. Tapi aku tak baca novel inggeris.. Sebab, entah, I just couldn't bring myself to read English novel. Mungkin sebab tu bukan first language aku. Walaupun novel Melayu banyak klise cerita cinta kawin paksa bagai, aku rela. Lagipun, now we have publishers like Lejen Press and Buku Fixi yang keluarkan novel-novel yang langsung tak klise, so yeah, I'm in good hand.

Aku suka jugak menulis. Saja-saja je lah tapi. Pernah try buat zine. Manage to complete one with my friends. Pernah berniat nak go big tulis novel tapi itu dah berkubur sebab aku realize yang I don't really have the talent to write. So lebih baik aku support dengan baca buku yang orang lain tulis. I still write during my free time though. Just for fun and spilling my feelings into words. :)

Dulu, waktu zaman kanak-kanak aku, playing outside was my utmost hobby. Tak kisah la main apapun, tapi aku memang suka main. Sweat is like my bestfriend back then. Now, bye-bye the old me, hi to the lazy bump me. Ceyh.

Aku rasa hobi aku yang masih tak bertukar sampai sekarang is tengok TV la kot. I have this relationship with TV, you know. I love em. Aku tak kisah pun tengok rancangan apa. Aku bedal je. Asal rasa boleh masuk dan no nonsense, I'm all good. Hehe. Bezanya sekarang frequency aku tengok TV dan kurang and aku lebih attach pada Delboo, my beloved laptop. Dengan adanya Internet, Delboo has become my TV now. Movies, drama series, TV shows.. you name it!

Selain tu, aku jugak suka berangan dan berkarok. Fuyooo nothing beats karok. Karok adalah masa yang ko nak rasa konfiden je suara ko sedap padahal sikit lagi nak sama macam katak.

Writing this post, I actually hope that I will someday write this post differently. Macam, my hobby? Ohh, it's jogging, exercising, reading, studying, TRAVELLING. Things that will benefit me la basically. Sekarang ni benefit jugak la, tapi I want it to be better than that. Let's pray that things will get better than now, aye?

No comments: