Pages

Tuesday, June 7, 2011

AYAM!

assalamualaikum readers sekalian!saya ada satu soalan untuk korang semua.pernah sembelih ayam tak?well,saya pernah!(bangga ape ke jadahnye tah ko ni keon?!?).tarikh kejadian saya tak ingat la.tapi itu la first time saya sembelih ayam.

rukun sembelihan ialah:
1)penyembelih-islam atau ahli kitab
2)binatang yang disembelih-binatang darat yang HALAL dimakan,masih hidup dan masih kuat bergerak
3)alat sembelihan-alat yang tajam(kalau tumpul terseksa binatang tu ye!) selain kuku,gigi dan tulang
4)bahagian yang disembelih-memutuskan HALKUM dan MARI'(al wadajan sunat ye)

sebelum ni waktu saya kanak-kanak ribena lagi, bapak saya selalu la sembelih ayam 2-3 hari sebelum raya.nak buat rendang oke.tapi saya tengok je lah.jadi bila ada peluang je tahun lepas, saya pun cubalah.selalunya bapak saya sembelih ayam tiga kali lalu je kat tengkuk ayam tu.waktu ustaz salman yang mengajar saya pend. syariah islamiah tu buat demo pun tiga kali lalu je kat tengkuk ayam tu dah putus dah halkum dengan mari' siap dengan wadajan sekali putus.nampak smooth je ustaz tu buat.just like my dad.

before saya sembelih, saya tolong pegang ayam untuk kawan saya sembelih.nasib baik tak putus kepala ayam tu.kalau tahun sebelum tahun lepas tu(2009), saya pegang jugak ayam waktu akak senior saya sembelih.dia putus sampai putus itu ayam punya kapla!fuhh!terkezut banyak besar oke!nasib baik tahun ni tak putus,kalu idak yop2 yong2 sekalian,,,fobia teman!tapi bak kata senior2 lelaki time tu,baik korang putuskan dari was2 urat yang wajib putus tu putus ke tak.(dia cakap kat girls saja oke!sepak kang.tapi betul la apa dia cakap tu).

apabila tiba masa untuk saya potong itu kapla...


saya pon sembelih je la.waktu tu ustaz khairi yang monitor saya potong.dengan lafaz

bismillahirrahmanirrahim,,,

saya pon potong la kepala ayam tu.selama ni saya ingat kena lalukan pisau gitu2 je,,,rupa-rupanya kena tekan sikit pisau tu.kalau tak sampai mampuih ayam tu tak mampuih.(satgi kau yang mampuih keon!)setelah lima kali kulalukan pisau itu ke kepala itu ayam,,,halkum dan mari' pun putus.ada satu benda yang buat saya suka kenangan ni sangat-sangat.ustaz khairi cakap 'kemas jugak kamu sembelih ye, myvi'.(myvi tu gelaran ustaz khairi tu bagi kat saya.dia je pun yang panggil saya cenggitu.)wahh!mahu tak saya kembang on the spot.first time sembelih ayam, dah ustaz kata kemas.bangga siot!(mana kesopananmu keon?haha).

nak tengok tak muka serial killer dekat gopeng?


sempat posing lepas sembelih...tapi saya dah basuh piso tu!qiqi wat muka comel!saya maintain ganas...hehe...


p/s:for women out there,cuba tanya lelaki dalam hidup anda,,,depa reti tak sembelih ayam ke,,,lembu ke,,,or kobau?ehehe...

7 comments:

hanaahmad said... [Reply]

thumbs up dik! ilmu sembelihan ni sepatutnya dijadikan ilmu wajib turun temurun. susah nak ada. nak2 perempuan. simpan ilmu itu dan guna baik2 ya. :)

capt. keon alhan said... [Reply]

okey kak hana!

vampire's lovex said... [Reply]

tak pernah rasa sembelih ayam lagi..huuu ..

IMANSHAH said... [Reply]

ganeh ni

capt. keon alhan said... [Reply]

vampire's lovex:
best sbb buat bnda baru...

che gu imanshah:
ehehe...takkan nak smblh lmbut2 kot....

qamarguyz said... [Reply]

salam ziarah..
pernah sembelih..sekali kepala tak sempat putus urat, ayam terlepas..
naik atas pokok..then mati!
huhu..da jadi bangkai....
melepas

capt. keon alhan said... [Reply]

qamarguyz:haha..tkpe2..ade jgk pglmn...len kali kalo smblh kne pgg elok2 ye...aym yg awk potong tu msti aym kg kan?sbb ganeyh cenggitu...sy potong aym dgg je...tu pasalla sng sket...