Pages

Thursday, September 18, 2014

A Gifted Man

The picture above is not mine. 

I came across this TV series time tengok TV tengah-tengah malam that one day. Aired on TV2. Lepas tu aku pun search la nak tengok the rest of the episodes. Aku suka cerita ni sebab; satu: Michael Holt is cool, dua: lots and lotsa medical term that make me google-d them. Dah lama dah sebenarnya cerita ni, 2011-2012 punya series. Ada 16 episodes and only one season. Then this series was stopped already. I don't get it, though. Cerita ni best kot! 

Basically, cerita ni pasal a great neuro-surgeon, Dr Michael Holt buang the 'l' and you may call him, Dr Michael Hot. Gedikness don't stop on Beto's post. Ish. Ada la jalan cerita dia. Tapi oleh kerana itu bukan motif utama post ni, malas aku nak ulas panjang lebar. 

Ada satu episod dalam series ni, when ada sorang doktor ni, tanya kat Dr Holt, 
You figure out 'em yet? referring to the brain. He's a GREAT neuro-surgeon, remember?

He answered;
You know, every time I think I do, I realize, I'm just a beginner.

Membuatkan aku teringat bahawa sesungguhnya pengetahuan manusia dalam segala hal dalam dunia ni terhad. Banyak lagi yang menjadi rahsia yang mana pemegangnya adalah Allah S.W.T. He and He alone have all the knowledge about everything! Rahsia kejadian. Rahsia alam. Rahsia segalanya. Dan yang sudah lepas; past, yang terjadi sekarang; present dan yang akan terjadi pada saat dan detik seterusnya; future.. semuanya ada dalam pengetahuanNya. Betapa ilmu yang kita ada tak sampai setitik pun nak dibandingkan dengan ilmuNya. Betapa kita ni kerdil. Jadi tang mana yang kita boleh berlagak pandai, berlagak tahu.

Selalu kan, kita dengar orang cakap 'Makin banyak aku belajar, makin aku rasa banyak yang aku tak tahu'. Selalu kan? I feel that, all the time. Apatah lagi, learning geology, bila dibongkar, makin banyak persoalan. Aku rasa setiap profesion macam tu, anyway.

Jangan pernah kita rasa kita dah cukup pandai. We never are! Never stop learning. Belajar memang penat, even I get tired of it. Tapi belajar ada banyak cara apa. Kalau belajar formally semedang memang lah penat.

Jadi, marilah menuntut ilmu. Ada ilmu, jangan jadi manusia bongkak pulak. Remember, we are not that knowledgeable. There's so much thing yet to be discovered!

p/s: Boleh tengok A Gifted Man ni kat sini--> http://primewire.ag/tv-2727983-A-Gifted-Man

No comments: